Bloggvänner

tisdag 14 augusti 2012

Trädgårdsolympier

Denna inte så varma, men regnrika sommar har fått många växter att försöka sätta höjdrekord av olympiska mått. Solklar guldmedaljör i min trädgård är jättevädden, Cephalaria gigantea.


Den är van att stå överst på prispallen, men i år är den faktiskt hela 3 meter hög! Tycker den är så läcker med sina milt gula blomhuvuden svävande högt där uppe. Älskad av alla humlor;-)


















Den enda som höjdmässigt brukar kunna utmana jättevädden, är min "darling" stäppkålen, Crambe cordifolia.Men i år är den lite mera måttfull, "bara" ca 2,10-2,20 m hög. Jag tror att den skulle uppskattat en varmare sommar, och kanske även lite kraftigare gödning. Men alla kan inte vara på topp varje säsong.Men en silvermedalj går till stäppkålen i år.
















En annan som får guld i år är mina snygga sockerärtor! En indisk hög sort med citrongula ärtskidor, 'Golden Sweet'. Köpt från Impecta. Så läckra med sina lila blommor och GULA skidor. De kom igång väldigt sent då det varit så kallt. Men nu kan jag skörda guldet;-)

Fler trädgårdsolympier presenteras senare. Nu ska jag ut och klippa häcken som satt flera världsrekord medan jag varit bortrest!

3 kommentarer:

  1. Snygga rekord! Jag har en pilhäck som är endast 1 år gammalt och den fick jag klippa redan två gånger under denna säsongen, och inte lite. Absolut min världsmästare. Hälsningar
    Fru Sten

    SvaraRadera
  2. Så fina ärtor..dem måste jag prova nästa säsong : )
    /Cika

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att se Jättevädden hos dig!! Den är verkligen en av mina stora favoriter och jag tycker man ser den för sällan. Snygga rabatter du har :) Fortsatt trevlig sommar! / Carolin

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad, då blir jag glad!
Det är alltid kul se om nån läst mina funderingar;-)

Du kan kommentera även om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress. Klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå!
Åsa