Bloggvänner

måndag 9 april 2012

Vårteckenutmaningen - v 14

 Ja inte går det fort!!! 
Soliga vackra dagar, men nattemperaturer mellan 15 och 20 minusgrader den senaste veckan har fått våren att gå LÅÅÅÅNGSAMT framåt. Men framåt i alla fall;-)

Bland buskarna börjar skönjas lite blått! Det är scillan som bufflar sig upp ur jorden, krokusarna är också med. Men ännu är det bara snödropparna som slagit ut.

Snart är det dags för att fika i trädgården, men jag tror jag får vänta lite ännu...för bekvämlighetens skull!

Runt växthuset har snön försvunnit. Men snötäcket ligger fortfarande tjockt på trädgården i övrigt. Risken är stor för frystorkning för de stackars plantor som berövats vintertäcket redan nu.





Varje vårs eviga fråga dyker upp som ett säkert vårtecken: Var satte jag....(fyll i lämplig växt)?
I år konstaterar jag att det kommer massor med narcisser där jag är säker på att det i somras satt en liten rosbuske. Det är ju mycket tänkbart, rent att bombsäkert, att jag flyttade busken till en bättre plats i höstas. MEN VAR??? Ja,ja, det visar sig ju, bara snöeländet försvinner!

Skaren är hård och bär utan problem för långpromenader. Mannen planerade att ta fram mopeden för att köra på skaren (och återuppleva tonåren?). Men då jag hotade ta fram kameran blev det visst inget av det hela. Synd, hade nog varit skoj;-)
Blötsnö tidigare i vinter har tyngt ner och böjt de unga björkarna, som nu olyckligt sitter fastfrusna med "håret" i isen på ån. Det är fler som ivrigt väntar på våren...
I söderläge i skogsbrynet har myrorna vaknat till liv. Stelfrusna och nymornade trängdes de för att hålla värmen i den kyliga morgonen. Visst hade det varit skönt med en sovmorgon...?

Här finns fler vårtecken från vårt avlånga land!

3 kommentarer:

  1. Det var rejält med snö kvar hos dig och hualigen så kallt ni haft på nätterna, då ska jag sluta klaga:))
    Nu går vi en härlig tid till mötes iallafall, när sol, värme och den första grönskan kommer!
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jeg kom bare lige forbi.
    Her regner det.
    Tak for de gode billeder.
    Ha` en god 2. påskedag.

    SvaraRadera
  3. Oj så kalla nätter ni har! Och massor med snö... så här på våren ser man tydligt hur avlångt vårt land är - och det är det som är så kul med vårteckenutmaningen :)

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad, då blir jag glad!
Det är alltid kul se om nån läst mina funderingar;-)

Du kan kommentera även om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress. Klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå!
Åsa