Bloggvänner

måndag 12 mars 2012

Vårteckenutmaningen 2012 - v 11

Humlebackens blogg har startat en Vårteckenutmaning! Man dokumenterar Vårens ankomst, och varje måndag lägger man upp sian vårtecken på bloggen. Kul att se hur det faktiskt blir mer och mer vårlikt över hela landet. Men också lätt att konstatera att vi lever i ett väldigt avlångt land!
Besök Humlebacken och se fler vårtecken!




Än är inte vårtecknen så många, och inte heller så mycket att hurra för. När snön smälter samman blir det mest bara smutsigt och slaskigt. Men man får glädjas åt att det ju faktiskt beror på att Våren ÄR PÅ VÄG! 

Många av vårtecknen är små förändringar i ljudbilden: Talgoxars plingande i buskarna, skatornas skrovliga gnolsjungande när de samlar ihop grenar till bobyggandet (bollpilens grenar är extra populära)och ugglornas rop i kvällsmörkret. Och givetvis det ljuvliga ljudet av takdropp!!

Annars är det mest vinter ännu. Dagarna är soliga, ofta plusgrader, men nätterna ibland ner mot - 20. Har jobbat hela helgen och inte hunnit vara ute och njuta av solen som flödat hela helgen. Snön ligger fortfarande djup och sent igår kväll när jag åkte hem från jobbet sprakade himlen av ett fantastisk norrsken. 
Det tydligaste vårtecknet just nu är att vägarnas isbeläggning löses upp och blir till ett obeskrivligt slask, definitivt inte promenadvänligt! En sak är klar: Sparkföret har just tagit slut!

Snön sjunker samman, och släpper sakta greppet om trädgården. Belysningen som suttit faststucken i snön blev lite rotlös. 

Men än är det ett tag kvar innan jag tar mig ut till växthuset!

Och det dröjer några veckor innan altanen töat fram.

Just idag är vårvindarna extra friska,  10-12 m/s och 5 grader varmt. Ensilageplasten från grannen, Bonden, yr runt i vinden och fastnar i buskar och träd. Det känns inte bra med plasten som sprider sig ute i markerna. Och det ser rätt bedrövligt ut med vita trasor som flaxar här och där. 

2 kommentarer:

  1. Jag längtar till vå rväg ser ut sådär! Den är bara blåis och jag fick traktorhjälp att ta mig upp igår när jag kom hem från jobbet! Slasket är inte kul men ett särkert vårtecken! :)

    SvaraRadera
  2. Vår gårdsplan ser ut så att man nästan behöver traktorhjälp för att gå!!!! Visst är barmark nåt att längta efter!

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad, då blir jag glad!
Det är alltid kul se om nån läst mina funderingar;-)

Du kan kommentera även om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress. Klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå!
Åsa